preview11.jpg

Parisul se respira, se aude, se gusta. Te invaluie intr-o ceata clara. Stii ce traiesti dar pe moment nu-ti dai seama.

Un hotel pe Rue de Pigalle, dintr-un balcon de unde gustam seara presata de atmosfera galbena….Sub balcon se prelingeau siluete divine, de o stralucire violeta, fiecare avand o poveste incredibil de trista. Damele de companie ieseau si intrau din barurile rosii. Desi nu fumez, imi doream sa fac asta. Parisul te lasa sa faci ce vrei, oricum esti acceptat, si pe deasupra esti atat de frumos. nu m-au oripilat fetele de jos, nu m-au oripilat nici tocurile lor umede care muscau din asfalt. Nu m-au intrigat nici barurile pe care nu le puteam penetra cu privirea: erau strajuite de panze umane si de nori de alcool. Da, imi place Rue de Pigalle. Imi amintesc starea de imponderabilitate cand am coborat in cafeneaua “Monmattre” si m-am sprijinit cu spatele de zidul rece savurand aerul de vechi cu iz de magnolii si culori sufocant de elegante. Am privit doi indragostiti plonjand unul in privirea si zambetul celuilalt si le-am auzit soaptele intime, ca o vraja care se lasa asupra mea, ma acoperea atat de total incat nu am observat pictorul cu parul lung, strans neglijent in coada, intrand in cafenea. Am avut un sentiment de deja-vu cu parfumul unui timp ce a ramas acum doar in fotografii. La sfarsitul secolului trecut, un burghez care dorea sa fie considerat parizian trebuia sa frecventeze cafenelele la moda si marile restaurante. Si-a instalat shevaletul si se invartea putin nervos pe langa el, cautand-i o pozitie mai buna. I-a facut semn unei fetite cu breton si cosite blonde, creionandu-i conturul pe panza, iar eu ma simteam privilegiata ca puteam asista la o asemenea scena. Stateam la masa cu o cafea slaba intre degetele amortite si priveam infranandu-mi dorinta de a ma ridica pentru a vedea indeaproape. Incercam sa rasfoiesc vizibil agitata paginile albului lui Manet, dar ochii imi fugeau mereu catre pictor. Incercam sa-mi imaginez cam cum ar fi pictat, vedeam fetita cu gropita in barbie cu un zambet suav iar in spate un pian la care canta o frumoasa doamna. Mi-a facut semn cu mana si eu vedeam totul cu incetinatorul, ca intr-un vis…Am ajuns langa el dar am ramas la cativa pasi de panza…zambesc…oare el mi-a trimis intensitatea starilor lui sau eu lui?

Ghemuita in note de pian, printre albume de pictura si un sevalet parasit, ii duc dorul. Parisului. Cafenelei. Rue de Pigalle….Un loc in care timpul a stat in loc cu o incapatanare existentiala si mi-a smuls gandurile cu degetele sale suave. M-a tinut intr-o stare de fragilitate apolinica si m-a scapat apoi pe podeaua cerata. M-am spart in mii de alte bucati de cristal, fiind una cu petalele de trandafiri cazute, mirosind a somn.

Azi am primit un mail lung de la prietena mea care s-a pierdut in Paris si nu pot iesi din transa atemporala cu gust de madeleine si vin rosu de Burgundia. Gust piersica zemoasa cu o pasiune aproape carnala, visand la Sena si la un pahar cu sampanie la asfintit.

Vreau sa ma uit la “Paris, je t’aime”….superba productie, un “recherche du temps perdu” ascunsa la pieptul meu parfumat cu flori de liliac alb….

…Dragostea unui orb pentru o tânără actriţă.
…Dragostea unui bărbat singur pentru femeia care leşină lângă maşina lui.
…Dragostea unei mame pentru copilul dispărut.
…Dragostea unei vampiroaice pentru următoarea ei victimă.
…Dragostea nebună pe un peron de metrou, în staţia Tuileries.
…Dragostea subită pentru o superbă femeie musulmană.
…Dragostea trecută a unui cuplu divorţat, revigorată într-o discuţie de restaurant.
…Dragostea înfiripată într-un suflet de drogată, pentru dealerul ei.
…Dragostea pe asfaltul morţii, alături de două cafele niciodată băute.
…Dragostea salvată de Oscar Wilde, chiar la mormântul său.
…Dragostea bunicului pentru nepotul său.

18 poveşti de dragoste, în 18 moduri diferite, în 18 locuri diferite ale Parisului. 18 moduri de a spune “je t’aime“,

…Un puzzle tandru, un film pentru şi despre ceea ce ar trebui să se întâmple în fiecare secundă….Crezi ca ar trebui sa ne intalnim in Paris la anul pe vremea aceasta?

Eu da.

